Twee oude bekenden

rijsimulatorIn semester 2 van het schooljaar 2016-2017 zijn twee projecten voor de Politieacademie uitgevoerd. In stilte. Althans op de website. Er werd tijdens het maken namelijk veel geluid gemaakt. En niet alleen door de speakers van de geluidssystemen. Er wordt geschoten en flink gas gegeven. Er is gewerkt aan twee Virtual Reality simulatoren.

Het project Rijsimulator heeft als doel om agenten in een rijstoel in extreme verkeersomstandigheden te brengen. De politie Touran is 3D nagebouwd inclusief een set aan verkeers- en achtervolgingssituaties. We bouwen in dit semester door aan dit project. Er moet een multi-player versie komen waar agenten in verschillende “auto’s” gezamenlijk in actie kunnen komen.

In het project Gevaarsbeheersing ligt de nadruk op het herkennen van dreigingen in publieke omgevingen. De eerste versie is een groot plein nagebouwd en zijn een aantal dreigingen geïmplementeerd. Er is een tool voor de instructeur gemaakt om elementen als weer, drukte etc. Dit semester wordt doorgebouwd aan nieuwe scenario’s en wordt o.a. onderzocht hoe we een realistisch wapen aan de game koppelen.

Nieuw semester, locatie en opdrachten

20992766_697062903824384_7469110931281533736_nDe kop van het eerste semester is eraf. De eerste week zit erop. De opdrachten zijn verstrekt, de eerste interviews gehouden, de teams zijn samengesteld en de eerste versie van een planning is gemaakt. Stickers en schetsjes zijn al waargenomen. De VR-ruimte kan worden ingericht.

Een nieuwe plek in het Cibap gebouw. Niet meer in 406 in de Ontwerpfabriek, maar in ruimtes 201 en 202 van op de tweede verdieping van het hoofdgebouw van Cibap. 36 studenten zijn gestart in zes opdrachten en twee game studios.
Studenten van Windesheim Zwolle en Windesheim Flevoland, Deltion College, Cibap, Grafisch Lyceum Utrecht en de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Uit een record aantal richtingen. Uiteraard zijn Software Engineering en Game Design ruim vertegenwoordigd. Maar ook Business IT & Management (BIM) Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD), Bedrijfseconomie, Commerciële Economie, Electronica, Small Business Retail Management (SBRM), Industrieel Product Ontwerp (IPO) en Communicatie & Multimedia Design (CMD). Waarlijk multidisciplinair met MBO en HBO disciplines.

We danken de opdrachtgevers, de Politie, de Politie Academie, afdeling MWD van Windesheim, ManSystems en het Lectoraat Innovaties in de zorg voor hun vertrouwen in de goede afloop. En voor het Escaperoom project bedanken we de mannen van Thegreatescape in Zwolle voor hun inhoudelijke meedenken. Het studententeam is heel en compleet uit de Prison Cell gekomen!

Twee gamestudios binnen 038games

Bij wijze van experiment zijn in het eerste semester van dit studiejaar twee studentenbedrijven aan 038games toegevoegd. Thinkfast Studio en Gryphonheart Studios komen voort uit de minor Games Programming (GP) van HBO-ICT. Via Startpunt zijn uren beschikbaar gekomen om op ondernemerschap te coachen.
Stefan Dinkelberg (developer) en Djordy Donopawiro (designer) kennen elkaar al vanaf hun jeugd. Ze werken al jaren aan hun game Cublast. In Stefan van Diemen vonden ze een derde lid van het bedrijf . Met zijn drieën is dit semester hard gewerkt om de mobiele game om te bouwen naar een game voor het Microsoft XBox platform (toppie secret).
Er zijn o.a. level-editors toegevoegd, de user experience is sterk verbeterd en er is aan de community gebouwd. Bedrijfsmatig is aan een plan gewerkt, er zijn internationale contacten gelegd  én een crowdfundingcampagne via Indiegogo gedaan.
Met Cublast won het team in januari de Publieksprijs van Winnovation. Lees meer op http://www.hogeschoolkrantwin.nl/2016/11/10/tienduizend-downloads-op-een-dag/ en bezoek hun Facebookpagina

Tijdens GP bleken Sander van ‘t Einde, Martijn Rondeel, Bart Willemsen, Maikel Niks en Pepijn Yben (allen software engineers) dezelfde gameliefde voor Transport Tycoon te hebben. Deze wat oudere game wordt van af de grond opnieuw opgebouwd. Er is een team van artists aan de slag. Het team heeft marktonderzoek gedaan, businessplan uitgewerkt en een eerste kleine crowdfunding campagne gedaan. Lees meer over het team  en volg ze via Facebook

Kortom de eerste ervaringen zijn prima. Langzaam komt een stukje game-industrie en ondernemerschap in Zwolle van de grond. Thinkfast Studio bouwt door naar een release in maart en daarna op naar Steam en andere kanalen. De mannen van Gryphonheart Studios zijn begonnen met hun afstudeeropdracht in eigen bedrijf onder de bezielende leiding van indi studio Grendel Games in Leeuwarden. Let them trains role.

Global Game Jam 2017 Zwolle lekker succes

testlogoIn het weekend van 20 – 22 januari werd de Global Game Jam 2017 voor het eerst in Zwolle georganiseerd. Vanuit 038games organiseerde ik met een team van studenten van Windesheim en Cibap dit drie dagen durende evenement. De zeer geschikte locatie was de Ontwerpfabriek van Cibap. Goede ruimtes voor de teams om te werken, een ruime eetzaal, aparte slaapruimte kortom top.

Er namen veertig studenten deel, die in acht teams in een weekend een game in elkaar zetten. Artists, designers, musici en developers leverden bijzondere en leuke games. Naast het bouwen van de games werd op twee momenten entertainment verzorgd.
Collega van Educatie Bruno Oldekleef verzorgde een entree/kennismakingssessie voor de teams nadat het thema van het weekend “Waves” bekend gemaakt werd. Op zaterdagavond verzorgde Martin Bernard en partner van Fola een Djembe sessie. Even andere ritmes en ontspanning. Het beviel de studenten.
djembeggj17zwolle

Eén game moest de winnaar zijn. Juryleden Teun Lucassen en Duco van der Wiele kozen na intens beraad voor Please Wave. Alle games zijn hier te downloaden en te spelen

Er is genoten van zowel de deelnemers als de mede-organisatoren. TingTing, Robert, Wanda, Laura, Rene, Robin en Christian bedankt voor het leuke weekend. Er valt veel terug te kijken. Hieronder de Aftermovie maar zeven vlogs kunnen op het Youtube kanaal worden teruggekeken.

De laatste informatie is terug te vinden op de Facebook pagina van het evenement.

Tot volgend jaar. Make games not war.